دستگاه خشک کن رنگ

خشک کن ها به عنوان کاتالیزورهای فعال اصلی در رنگ های هوا خشک به حساب می آیند. به بیان دیگر ترکیبات فلزی متفاوتی مانند ترکیبات فلزی منگنز هستند که به عنوان خشک کننده در رنگ های هوا مورد استفاده قرار می گیرند.کاتالیزورهای فعال سطحی هم در رنگ های هوا خشک و هم در رنگ های کوره ای به کار می روند.

کبالت فعالترین فلز در خشک کن ها بوده و مقدار مصرف آن 2 تا 5 درصد از وزن محمل غیر فرار می باشد. کبالت به عنوان شتاب دهنده رزین های پلی استر سیر نشده و همچنین به عنوان خشک کن سطحی رزین های آلکید هوا خشک به همراه خشک کن های عمقی و کمکی برای مثال سرب و کلسیم به کار می رود.

سرب به علت داشتن خاصیت پلیمریزاسیون، قابلیت پایداری، سختی بالایی دارد و مقاومت در برابر آب را افزایش می دهد. کلسیم نیز از خواصی مانند خاصیت پخش کنندگی و تر کنندگی برخوردار است و باعث کاهش جذب خشک کن ها به وسیله رنگدانه ها می شود.

خشک شدن سریع فیلم، می تواند همترازی رنگ را بر روی سطح بطور منفی تأثیر سازد و چروک خوردگی هایی را بر روی فیلمی بوجود آورد و اغلب با رویه بستن رنگ در قوطی همراه می شود. لذا استفاده از ضد اکسید کننده های فرار جهت جلوگیری از بستن رویه در رنگ اجتناب ناپذیر می باشد. بنابراین به هنگام استفاده از ترکیبات خشک کننده باید بین خشک شدن سریع فیلم و خشک شدن تدریجی لایه های رنگ تفاوت گذاشت.

استفاده بیش از اندازه از خشک کن ها نیز موجب ایجاد چین و چروک در سطح و  افزایش شکنندگی فیلم رنگ می گردد ، همچنین در صورت عدم تنظیم میزان استفاده از آن ها به دلیل خشک شدن سریع سطح ، از خشک شدن عمقی فیلم جلوگیری به عمل می آید.

آموزش ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *